Opintojen arviointi
Opiskelijan oppimisen arviointi on koulutus- ja oppimisprosessin tärkeä osa. Se on kiinteässä yhteydessä tutkinto-ohjelman ja sen opetuksen suunnitteluun sekä opetuksen tavoitteisiin ja oppimistilanteiden toteutukseen. Arvioinnin kautta määritellään ja ylläpidetään koulutuksen laatua sekä taataan työelämän arvostus ja hyväksyntä koulutukselle.
Metropolian tutkintosäännössä on ohjeistettu
- Opintosuoritusten arviointi, uusinta ja arvosanan korottaminen
- Oikaisupyyntö ja -vaatimus
Arviointipäätöksen tekijä (opettaja) voi oikaista arviointinsa omasta aloitteestaan tai opiskelijan pyynnöstä. Jos opiskelija on tyytymätön opettajalle esittämänsä oikaisupyynnön vastaukseen, hän voi pyytää oikaisua kirjallisesti Metropolian tutkintolautakunnalta.
Opintosuoritusten arviointiohjeessa esitetään arvioinnin periaatteet ja arvioinnin käytännöt Metropolia Ammattikorkeakoulussa.
Tämä ohjeistus koskee sekä AMK- ja YAMK-tutkintoon johtavaa koulutusta että muuta Metropolian järjestämää koulutusta. Myös aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa sovelletaan tämän ohjeen periaatteita ja käytäntöjä. Tutkinto-ohjelmien ja opintojaksoista vastaavien opettajien tulee varmistaa, että opintosuoritusten arvioinnissa noudatetaan arviointiohjeita.
Opintosuoritusten arviointiohje
Opintosuoritusten arviointiohjeessa esitetään oppimisen arvioinnin periaatteet ja arviointiin liittyvät käytännöt. Tämä ohje tarkentaa ammattikorkeakoululakiin (932/2014) perustuvaa Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n (jäljempänä ”Metropolia”) tutkintosääntöä. Opintosuoritusten arviointiohje koskee kaikkea Metropolian järjestämää koulutusta. Myös aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa sovelletaan tämän ohjeen periaatteita ja käytäntöjä.
Arvioinnin asema
Opiskelijan oppimisen ja osaamisen arviointi on Metropolian koulutus- ja oppimisprosessin tärkeä osa. Arviointi liittyy tutkinto-ohjelman opetuksen suunnitteluun sekä opetus- ja oppimistilanteiden toteutukseen ja tukee opiskelijan ammatillista kasvua sekä opintojen etenemistä.
Arvioinnin kautta myös mitataan ja ylläpidetään koulutuksen laatua sekä taataan työelämän arvostus ja hyväksyntä Metropolian koulutukselle. Opintojen osaamistavoitteet ja niiden saavuttamisen arviointi kertovat opiskelijalle, opettajalle ja työnantajalle, mitä opiskelija tietää, ymmärtää ja osaa tehdä tutkinto- ohjelman eri opinnot ja koko tutkinnon suoritettuaan.
Arvioinnin tavoite ja tarkoitus
Arvioinnin tavoitteena on tukea ja ohjata opiskelijan oppimista ja osaamisen kehittymistä.
Arvioinnin tarkoituksena on
- kertoa, että opiskelija on saavuttanut opinnoille määritellyt osaamistavoitteet
- motivoida opiskelijaa antamalla hänelle mahdollisuus arvioida ja varmentaa mitä on oppinut
- informoida opiskelijaa vahvuuksista ja heikkouksista - tavoitteena on opiskelijan tiedon, ymmärryksen ja taitojen ammatillinen kasvu
Arvioinnin periaatteet
Arviointi ja arviointimenetelmät kohdistuvat tutkinnon ja opinnon osaamistavoitteisiin sekä niistä johdettuihin arviointikohteisiin.
Arvioinnin tulee olla
- oikeudenmukaista so. ymmärrettävää ja tasa-arvoista
- perusteltua so. arviointimenetelmillä verrataan oppimistuloksia asetettuihin osaamistavoitteisiin
- luotettavaa so. arviointipäätökset perustuvat todennettaviin suorituksiin ja yksiselitteisiin arviointikriteereihin
- oikein mitoitettua so. arviointi ei aiheuta liian suurta työkuormaa opiskelijalle tai opettajalle
Arvioinnista tiedottaminen
Opiskelijan tulee saada tietää ennen opintojaksototeutuksen alkua:
- opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteet
- arviointikriteerit: arviointikohteet ja arviointiasteikon tasokuvaukset opiskelijan osaamisina kuvattuna; nämä kertovat mitä opiskelijalta edellytetään opintojakson läpäisyyn sekä tietyn arvosanan saavuttamiseksi
- tenttien, tehtävien ja muiden arvioitavien suoritusten tarkoituksen, menetelmät ja aikataulut
- lopulliseen arvosanaan vaikuttavat eri tekijät ja niiden painoarvot
Opiskelijaa tulee informoida ennen opintojaksototeutuksen alkua henkilötietojen käsittelystä ja niistä tietojärjestelmistä, sovelluksista ja ohjelmistoista, joilla hänen henkilötietojaan käsitellään opintojaksototeutuksella. Informoinnin voi kirjata opintojakson toteutustietoihin tai esimerkiksi informoida opiskelijoita kurssityötilassa tai muulla tavoin.
Informointiin riittää yleensä linkki: "Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin tietosuojaseloste".
Mikäli tenttien, tehtävien ja muiden opintosuoritusten arviointia toteutetaan jollakin edellä kuvatusta tietosuojaselosteessa esitetystä poikkeavalla tavalla (tai lisäksi joillakin muilla järjestelmillä, ohjelmistoilla ja laitteilla, jotka edellyttävät opiskelijoiden henkilötietojen käsittelyä tavalla tai toisella), se tulee kuvata rekisteröidyille. Tutustu Metropolian tietosuojaselosteisiin.
Palaute osana arviointia
Opiskelijan tulee saada säännöllisesti palautetta suorituksistaan, osaamisensa kehittymisestä ja opintojensa etenemisestä. Palautteessa yhdistetään osaamistavoitteet, oppimistulokset ja arvioinnin kriteerit. Ohjaava palaute voi innostaa opiskelijaa edelleen kehittämään ja parantamaan suoritustaan.
Palaute ohjaa opiskelijaa eteenpäin, kun
- hän tietää tai hänelle selitetään arvioinnin kohteet ja kriteerit
- hän voi valmistautua arviointiin esim. tietämällä mitä häneltä vaaditaan, miten tuottaa hyvä arvioitava opintosuoritus ja mitä opettaja hyvältä suoritukselta odottaa
- hänelle annetaan välitön palaute tavalla, joka rohkaisee ajatteluun ja keskusteluun
- opiskelijoille annetaan mahdollisuus keskustella arvioinnista opettajan tai opiskelijaryhmän kanssa
Metropolian tietosuojatiimi on laatinut valmiiksi rekisteröityjen informoimiseen Metropolian opiskelijapalauterekisterin tietosuojaselosteen.
Arviointi osana Metropolian toimintaa
Arviointi on olennainen osa Metropolian tutkinto-ohjelman ja sen opintojen suunnittelua - arvioitavien suoritusten ja tutkinnon osaamistavoitteiden välillä on selvä vastaavuus. Arviointia tekevillä opettajilla on arviointiin tarvittava ohjeistus ja koulutus. Arvioitavien suoritusten aikataulu ei aiheuta liiallista tai epätasaista kuormitusta opiskelijalle tai opettajalle. Arviointipäätökset tehdään selvien ja yhdenmukaisten arviointikriteerien, arvosanakuvausten ja arviointisuunnitelman sekä -ohjeiden perusteella.
Metropolian hyvä arviointikäytäntö on avointa, läpinäkyvää ja vuorovaikutteista. Siihen kuuluu
- hyväksytyn suorituksen sekä eri arvosanoja vastaavien suoritusten arviointikriteerien määrittely ja tiedottaminen niin kirjallisesti opintojakso- ja toteutuskuvauksessa kuin suullisesti toteutuksen alussa
- varmuus arviointiprosessien ja -päätösten oikeudenmukaisuudesta ja luotettavuudesta
- antaa opiskelijalle säännöllinen palaute edistymisestä tunnistaen vahvuudet ja heikkoudet sekä antaen ohjeen, miten parantaa suoritusta ja osaamista
- antaa opiskelijalle mahdollisuus keskustella edistymisensä arvioinnista opettajan kanssa
Arviointiin liittyvät:
- Yhteistoiminnallisuus ja opiskelijan vastuunotto oppimisestaan: Opettajatiimi suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sekä sopii työnjaosta yhdessä. Opiskelija ottaa vastuun osaamisensa kehittymisestä ja osallistuu yhteistoiminnalliseen oppimiseen, saa palautetta opettajilta, asettaa oppimistavoitteita ja voi osallistua arviointiin esim. itse-, vertais- ja ryhmäarvioinnin menetelmin.
- Opiskelijalähtöisyys: Koulutuksen tavoitteena on opiskelijan osaaminen ja ammatillinen kehitys. Palaute ja arviointi ohjaavat laadukkaaseen oppimiseen ja osaamisen soveltamistaitoon. Arvioinnissa huomioidaan joustavasti myös aiempi osaaminen ja erilaiset osaamisen osoittamis- ja arviointitavat.
- Laajat temaattiset osaamiskokonaisuudet: Osaaminen ja oppiminen kootaan laajoiksi kokonaisuuksiksi, joiden arvioinnissa painottuvat kokonaisvaltaiset osaamiset ja arviointimenetelmät - arvosana ei muodostu mekaanisesti osasuoritusten keskiarvona.
- Työelämäläheisyys: Käytössä ovat autenttiset työelämän tilanteet, oppimisympäristöt ja projektioppiminen. Arviointimallit nousevat työelämästä (mm. itse-, vertais-, projekti- ja ryhmäarviointi).
- Jatkuva oppiminen: Opiskelijalle muodostuu kyky arvioida omaa oppimista, osaamista sekä ammatillista kehittymistä opintojen aikana ja sen jälkeenkin.
Arviointiprosessi ja sen tietojärjestelmät
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, jotka ovat linjassa osaamistavoitteiden ydinosaamisten kanssa. Arviointikriteerit tallennetaan osaksi opetussuunnitelmaa Metropolian OMA / Peppi -järjestelmässä.
Arviointikohteet valitaan kattamaan osaamistavoitteet hyvin ja arviointikohteille laaditaan arviointikriteerit tasoille
- hylätty (0)
- tyydyttävä (1)
- hyvä (3)
- kiitettävä (5) tai
- perustellusta syystä Hyväksytty/Hylätty.
Apuna arviointikriteerien laadinnassa voi käyttää joko tutkinnon kaikille opinnoille yhteistä tai Metropolian yhteiselle opinnolle (esim. opinnäytetyö) yhteistä tai opintojaksolle tai -kokonaisuudelle räätälöityä arviointikehikkoa, johon kirjataan tietyn arvosanatason saavuttamiselle edellytettävä osaaminen eri arviointikohteissa.
Tutkinto-ohjelma voi laatia arviointikehikkonsa tukemaan myös vuositeemojen ja ammatillisen kasvun tavoitteita ja arviointia
- esim. kolme eri kehikkoa, jotka ovat yhteisiä opintovuoden kaikille opintojaksoille: 1. opintovuosi (aloittelija), 2. ja 3. ov (edistynyt osaaja), 4. ov (asiantuntija)
- eri arvosanoilla eri kriteerit ja osaamiskuvausten taksonomia
- ammatillinen kasvu osaksi osaamistavoite- ja arviointikuvauksia.
Ennen opintojakson toteutuksen alkua opettaja tekee OMAn / Pepin Toteutukset-osiossa opintojakson toteutus- ja arviointisuunnitelman, jossa näkyy automaattisesti kyseisen opintojakson opetussuunnitelmaan kirjatut ydinsisällöt, osaamistavoitteet ja arviointikriteerit osaamistasoille ”tyydyttävä (1), hyvä (3), kiitettävä (5)” ja ”Hyväksytty/Hylätty”.
Arviointisuunnitelmaan (OMAn / Pepin Opetus ja arviointipohja) opettaja merkitsee osioihin Arviointiasteikon, Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet, Tenttien ajankohdat ja Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat tiedot arvioinnin perusteista (oppimisteot ja -tehtävät sekä niiden painoarvot lopulliselle arvosanalle), arviointimenetelmistä ja tenttien sekä muiden arviointitehtävien ajankohdista suomeksi ja englanniksi. Tarkempi ohjeistus koulutuksen suunnittelun ja toteutuksen osalta löytyy OMAsta.
Metropolian opiskelija- ja opintohallintojärjestelmä (OMA/Perusrekisteri) on arvioinnin kirjaamiselle/rekisteröinnille ja siitä tiedottamiselle käytettävä tietojärjestelmä. Opintojakson toteutuksen OMA-, Wiki-, Moodle- tai muuta työtilaa voidaan lisäksi käyttää jatkuvan arvioinnin ja palautteen välittämiseen opettajien ja opiskelijoiden välillä. Opettajat voivat opintojakson toteutuksen työtilassa antaa ohjeistusta ja palautetta esimerkiksi yksittäisten tehtävien ja projektien suorituksesta tai opiskelijoiden muusta toiminnasta. Yksittäisen opiskelijan salassa pidettävää arviointitietoa (esimerkiksi opiskelijakohtaisia arvosanoja tenteistä tai tehtävistä) ei muille avoimeen työtilaan kuitenkaan viedä.
Tietylle opiskelijalle tehtävän opintojakson arvioinnin edellytyksenä on, että opiskelija on ilmoittautunut opintojakson toteutukselle OMAssa Opiskelijan työpöydällä, ja että opettaja on hyväksynyt hänet toteutukselle OMAssa Opettajan työpöydällä. Opettaja merkitsee arvioinnin perusteella arvosanan viimeistään neljän viikon kuluttua opintojakson ja sen arvioitavien suoritusten päättymisestä - hyvissä ajoin ennen mahdollista uusintaa.
Integroidun kielen arvioinnista ja tallentamisesta on ohjeistettu erikseen: Ohje kielten ja viestinnän pakollisten opintojen ja osaamisen arvioinnille Oppijan polkujen integroiduissa opintojaksoissa.
Opintojakson lopussa opiskelija antaa palautteen opintojakson toteutuksesta ja opetuksesta sekä itsearvioinnin omasta opiskelusta ja oppimisesta Opintojaksopalaute-järjestelmän kautta.
Arviointimalleja
Opintojen arvioinnissa, samankin opintojakson aikana, voidaan käyttää erityyppistä arviointia
- diagnostinen arviointi: ennustaa tai määrittää opintojakson alussa opiskelijan soveltuvuutta tai valmiuksia (esim. tasotestit)
- formatiivinen (jatkuva, kehittävä) arviointi: antaa opiskelijalle ja opettajalle palautteen edistymisestä oppimisessa opintojakson/opintojen suorituksen aikana ja vaikuttaa oppimis- ja opetustoimintaan
- summatiivinen arviointi: saavutetun osaamisen arviointia, antaa lopullisen arviointipäätöksen (arvosanan) opintosuorituksesta.
Arvioinnissa suositellaan käytettäväksi opiskelijaa osallistavia arviointimenetelmiä:
- Keskustelu arviointikriteereistä ja osaamisen osoittamisen tavoista opiskelijoiden kanssa johtaa usein hyvin samankaltaisiin kriteereihin kuin opettaja muutenkin käyttäisi, mutta antaa opiskelijoille mahdollisuuden ymmärtää ne paremmin sekä samalla sitoutua niihin.
- Itsearvioinnissa opiskelija arvioi omaa suoritustaan ja oppimistuloksiaan arvioinnin kriteereitä ja osaamis- ja oppimistavoitteita vasten.
- Vertaisarviointia voi käyttää esimerkiksi osana formatiivisessa arvioinnissa ja sekehittää opiskelijoiden käsitystä hyvästä oppimisesta, osaamisesta ja opintosuorituksesta.
- Ryhmäarviointi soveltuu mm. projektiopintojen ja projektin arviointiin, jolloin palaute- ja arviointikeskusteluun osallistuvat projektin opettajat, ryhmän opiskelijat ja mahdolliset työelämän osapuolet.
Saman opintojakson tai -kokonaisuuden opettajat suunnittelevat yhdessä niin opintojen toteutuksen kuin arvioinnin ja jakavat keskenään arviointitiedon huomioiden tietosuojan.
Opiskelijoiden arviointi tehdään opintojakson arviointikriteerien mukaisesti opintojaksototeutuksen opettajien yhteistyönä. Yhteistoiminnallinen oppiminen voi sisältää myös opiskelijoiden kesken käytyjä vertais- ja ryhmäarviointikeskusteluja, opiskelijoiden osallistamista tavoitteiden määrittelyyn sekä arviointimenetelmien ja osaamisen osoittamistapojen valintaan.
Arvioinnin kirjaaminen
Arviointi kirjataan järjestelmään Opettajan työpöydällä (opettaja.oma.metropolia.fi), josta löytyy myös ohjeet kirjaamiseen. Arvosana tallennetaan kokonaislukuna toteutuksen arviointiasteikon mukaisesti joko 0-5 tai hyväksytty/hylätty.
Arvioinnin ohjeistus tutkintosäännössä ja arvioinnin oikaiseminen
Metropolian tutkintosäännössä on ohjeistusta opintosuorituksen arvioinnin sekä oikaisemisen osalta. Arviointipäätöksen tekijä (opettaja) voi oikaista arviointinsa omasta aloitteesta tai opiskelijan pyynnöstä. Jos opiskelija on tyytymätön opettajalle esittämänsä oikaisupyynnön vastaukseen, hän voi pyytää oikaisua kirjallisesti Metropolian tutkintolautakunnalta.
Arviointia ohjaava lainsäädäntö
Opiskelijaa ja opintosuoritusta arvioidessaan opettaja käyttää julkista valtaa noudattaen lakeja:
- Hallintolaki (6.6.2003/434) kattaa mm. hyvän hallinnon periaatteet, palveluperiaate, esteellisyys, käsittelyajat. Erityisesti opettaja on esteellinen läheisensä opintojen arviointiin.
- Julkisuuslaki eli Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (21.5.1999/621) kattaa mm. aiheet viranomaisen laatiman asiakirjan julkisuus, tiedonsaanti, salassapitovelvollisuudet, vaitiolo- velvollisuus. Koesuoritukset ovat salassa pidettäviä asiakirjoja, eli suoritukseen ja sen arviointiin voivat tutustua vain opiskelija itse sekä ne henkilökunnan jäsenet, joiden työtehtävien hoidon kannalta tutustuminen on välttämätöntä (arvosteluun osallistuvat opettajat, opiskelijan oikaisupyyntöä käsittelevät henkilöt)
- EU:n yleinen tietosuoja-asetus (EU 2016/679) kattaa mm. aiheet henkilötietojen käsittely, rekisteröityjen informointivelvoite, rekisterinpitäjävastuu, henkilörekisteri, arkaluontoisten tietojen käsittely rekisteröityjen oikeuksien toteuttaminen, tietosuojaseloste rekisteröityjen informointivelvoitteen edellyttämä dokumenttina
- Kansallinen tietosuojalaki (1050/2018), joka on kumonnut henkilötietolain 1.1.2019 voimaanastuessaan, kattaa mm. henkilötunnuksen käsittelyn.
Yhteenvetona lainsäädännöstä opettajalle opiskelija-arvioinnissa:
- opiskelijan ja opettajan välinen palautteen vaihto tehtäväsuorituksista, silloin kun palaute koskee tehtävää, ei opiskelijan ominaisuuksia - ei ole salattavaa vaan normaalia työskentelyä ja ohjausta opettajan ja opiskelijaryhmän välillä
- opiskelijan koesuoritus ja sen arviointi - salassa pidettävää
- opiskelijan henkilökohtainen sanallinen arviointi - salassa pidettävää
- opinnäytetyö ja sen kirjallinen arviointi (ohjaavan opettajan lausunto) - julkinen ja arkistoitava tieto. Kirjallinen arvio on kuitenkin salassa pidettävä, mikäli se sisältää opiskelijan henkilökohtaisten ominaisuuksien arviointia
- opiskelijan tutkintotodistus ja opintojakson numeerinen arviointi siinä - julkinen ja arkistoitava tieto
Arviointi kohdistuu aina opiskelijan osaamiseen ja opintosuoritukseen, eivätkä opiskelijan muut henkilökohtaiset ominaisuudet saa vaikuttaa arviointiin. Opiskelijan sanallinen (kirjallinen ja suullinen) arviointi samoin kuin koesuoritus ja sen arviointi ovat opettajan salassa pidettävää tietoa. Kuitenkin opinnäytetyö ja sen kirjallinen arviointi, samoin kuin opiskelijan tutkintotodistus ja siellä näkyvä opintojakson numeerinen arviointi, ovat julkinen ja arkistoitava tieto.
Opiskelijan ja opettajan välinen kahdenkeskinen palaute-, arviointi- tai kehityskeskustelu sisältää usein salattavaa tietoa. Opiskelijaryhmän kuullen opettaja ei arvioi yksittäistä opiskelijaa henkilönä, vaan arviointi voi kohdistua silloin projektin toteutukseen tai opiskelijaryhmän toimintaan. Kun palaute tai arviointi ei koske yksittäisen opiskelijan suoritusta, vaan yhteistä tehtävää, projektia, roolia tms., ei opiskelijaryhmän ja opettajan välinen palautteen vaihto tehtäväsuorituksista ole salattavaa, vaan normaalia ohjausta ja työskentelyä opettajan ja opiskelijaryhmän kesken. Kun useampi opettaja jakaa vastuun opintojakson toteutuksesta ja arvioinnista, he jakavat myös salassa pidettävän opiskelijoiden arviointitiedon keskenään.