Digiturvastartti-kurssi avautuu uusille opiskelijoille to 14.8.
Tärkeää heti opintojen alussa: Digiturvallisuus koskee jokaista!
Digiturvastartti-verkkokurssin avulla opit toimimaan vastuullisesti ja turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä. Kurssi on edellytys käyttäjätunnusten voimassaololle. Suorita kurssi itsenäisesti ja ajallaan, ja varmista turvallinen startti opinnoillesi.
Digital Security Starter – in English
Kurssin tarjoavat ja sen ylläpidosta vastaavat Metropolia Business School sekä Metropolian tietohallinto.
Digiturvastartti-kurssi – mistä oikein on kyse?
Digiturvastartti (Digital Security Starter, DTS/DSS) -verkkokurssi on suunniteltu varmistamaan Metropolian opiskelijoiden ja henkilöstön digitaalista turvallisuutta. Kurssi on lyhyt ja käytännönläheinen, jonka kesto on noin 30–120 minuuttia riippuen aiemmasta kokemuksesta ja osaamisesta.
Kurssi julkaistaan vaiheittain:
- Ensimmäisenä kurssi tarjotaan uusille opiskelijoille torstaista 14.8.2025 alkaen.
- Syksyn 2025 aikana mukaan kutsutaan muut opiskelijat ja henkilökunta (tästä tiedotetaan erikseen).
Kurssi sisältyy monien nyt aloittavien opintoihin, esim. integroituna osaksi Opintostartti-opintojaksoa. Kurssin voivat suorittaa kaikki, joilla on aktiivinen Metropolian käyttäjätunnus. Kurssiavain löytyy kurssin etusivulta.
Miksi kurssi on tärkeä?
Digiturvallisuus on olennainen osa nykypäivän opiskelua ja arkea. Se on perusta sille, että voimme käyttää palveluita turvallisesti, suojata omia ja muiden tietoja sekä välttää vahinkoja ja väärinkäytöksiä.
Kurssin suorittaminen on jatkossa edellytys käyttäjätunnusten voimassaolon jatkamiselle:
- Tarkemmat aikataulut ja ohjeet julkaistaan myöhemmin.
- Tietohallinto rakentaa automaattisen suoritusseurannan, joka kirjaa suoritukset Moodlessa.
- Suoritus ei vaadi erillistä seurantaa – suorituksen kirjautuminen Moodleen riittää.
Kurssin kieliversiot ja kehitys
Kurssin voi suorittaa jo nyt, vaikka se ei ole vielä viimeistellyssä muodossaan. Halutessasi voit odottaa tulevia versioita. Suoritus hyväksytään riippumatta siitä, minkä version valitset.
- Elokussa (to 14.8.) julkaistaan
- 0.9 FI/EN (suomi ja englanti)
- teknisesti toimiva, sisältö vielä viimeistelyä kaipaava
- Syyskuussa
- 1.1. FI/EN
- Palautteen perusteella tehdyt korjaukset
- Sisällön kehitystä
- Automatiikan testausta
- Vuonna 2026
- 2.0 FI/EN/(mahdollisesti muita kieliä)
- Monipuolisempi, saavutettavampi ja innostavampi ja ajantasaisempi
- Tulevaisuudessa
- Kurssia päivitetään ja kehitetään säännöllisesti.
- Osa jokaisen opiskelijan ja henkilöstön osaamisen ylläpitoa.
Mistä saat lisätietoa ja tukea?
Tavoitteena on, että kaikki usein kysytyt kysymykset ja vastaukset löytyvät suoraan Moodlesta. Aluksi kysymykset ja ohjeet ovat yhteiset sekä opiskelijoille että ohjaajille ja opettajille. Tarvittaessa ohjeita eriytetään kohderyhmittäin. Mikäli et ole varma, mihin kannattaa olla yhteydessä, voit tehdä palvelupyynnön Helpdeskille matalalla kynnyksellä seuraavan ohjeen avulla: Käyttäjätuki (Helpdesk). Helpdesk ohjaa asiasi eteenpäin oikealle henkilölle.
- Voit esittää kysymyksiä ja parannusehdotuksia Moodlessa mainittuja yhteydenottokanavia pitkin
- Kurssin suorituksen yhteydessä annetaan palautetta
- Kurssin yhteydenottolomakkeella voit lähettää kysymyksiä tai palautetta milloin tahansa
- Yleisimmät kysymykset ja vastaukset julkaistaan kurssin Moodlessa omassa UKK-uutisessa
- Jos tarvitset teknistä apua, voit olla yhteydessä Metropolian Helpdeskiin, jonka yhteystiedot löydät ohjeen lopusta
- Löydät tietoa kurssista Digiturvastartin Wiki-sivulta
Kurssin taustaa
Digiturvastartti on tuotettu osana Kyberturvallisuuskoulutuksen ja siihen liittyvän yhteistyön kehittäminen korkeakouluissa -hanketta. Kurssi perustuu hankkeessa tuotettuihin kyberturvallisuuden osaamiskuvauksiin ja Tampereen yliopiston tietoturva- ja tietosuojakurssiin. Kurssi julkaistaan myös muiden korkeakoulujen ja organisaatioiden käyttöön.
Digital Security Starter – in English
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Epäselvissä tilanteissa yritä alla lueteltuja konsteja ongelman korjaamiseksi ennen yhteydenottoasi käyttäjätukeen.
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- Sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- Wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- Yleinen hakukone, kuten Google Search
- Aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon
Yhteystieto
- Kysy Mikko-tekoälybotilta 24/7
- Lomakkeella
- helpdesk [at] metropolia.fi (Sähköpostitse)
- Puhelimitse: 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16)